Wednesday, July 23, 2014

Ujian UKM2-IQ Test


Assalamualaikum wbt.

Ape khabar?baiklah entree kali nie berkisahkan tentang ujian UKM2 yang aku pernah lalui untuk mendapatkan biasiswa mybrainsc.seriously masa aku mula2 dpt email yg bgtaw aku trpilih...aku x sngka langsung sbb bg aku..yelah mcm x lyk je...ecececehh...konon rendah diri la sgt kan..aku igt lagi mlm sblom aq check email tu mak aku call tanye psl respon biasiswa tu..ye la katenye mcm naluri seorg ibu kn..kononye mcm ank die boleh dpt je..hahha3...aku pun dh lupe sbnrnye psl biasiswa tu..tp mak aku yg igtkan..

esoknye mase kelas komputer..aku ade free time..urm kelas abis awl.then lecture bg kiteorg gune komputer untuk buat assignment..dan memandangkan aku siap awl n tunggu kwn aku siapkn die punyer..aku pun melayari internet lah kejap.then aku pun tergerak nak bukak emel..so bile aku bukak inbox..memg ade.mase tu aku bersyukur giler...mmg bg aku..aku rase tu semua rezeki yg Allah bagi....Alhamdulillah.then aku bgtaw kwn aku...die ckp pastikn aku dpt..sbb die memg happy sgt utk aku...tp..aku rase serba salh pon ade jugak sbb aku rase septtnye aku pon tlg die jugk utk dptkan biasiswa nie..tp itu la org ckp rezeki org nie kita tak tau.

then x lame lepas tu aku dpt email yg bgtaw kt mane aku patut ambil ujian tu...dan kt ctu bermulalah sakit kepala aku..sbb kat situ die ckp yg sepatutnye aku kene ambil ujian tu dekat kelantan..yela kan kt tempat yg kite tinggal mase kite tulis alamat mase isi borg..so terpaksa lah aku telefon org2 yg berkenaan untuk dapatkan pertukaran..last2 aku reply je org yang hantar email tu..then baru lah die tukar..so alhamdulillah aku dpt tukar dn ambil ujian tu kt Pusat Permata Pintar dekat UKM..

jadi bile ckp psl UKM nie...aku bukan pernah pergi pun kt sane..dan rumet aku semua balik mase minggu aku kene ambil ujian tu..so..nak taknak aku terpaksa tanye semua kawn2 yg aku ade utk teman aku ambil ujian tu..aku bukannye x bley pergi sorg.tp sbb aku x pnah pgi dn situ adalah universiti..so aku rase mcm terfikir yg bukn2..contohnye..mcm mane kalau aku sorg2 cari bangunan Permata Pintar tu dn akhirnye terlps ujian tu dn x boley biasiswa tu..mcm tu la lebih kurg..lebey2 je fikir..

akhirnye ade sorg kawn aku dari UM setuju nak tman aku..so aku  pun pergi la UKM...mula2 kiteorg janji nak jumpe dekat midvalley pukol 9 pagi...memandangkan ujian aku tu start pukul 11 pagi...so dari midvalley kiteorang ambil ktm ke ukm..lebih 20-30 minit jugak la..then dari stesen ktm ukm aku ambil teksi...bapak jauh dari stesen tu ke Permata Pintar..sebnrnye dari stesen ke UKM x de la jauh sgt tapi yg jauh nye nak ke Permata Pintar sbb jln die berbukit bukau..nasib baik kiteorg ambil teksi kalau tak x dpt aku bygkan kiteorg terpksa berjalan kaki ke sana...

Pusat+PERMATA+Pintar+Negara (250×250)

then sampai je aku dgn kawn aku main redah je dekat bangunan mane2 ikut anak panah yg die dh tande..lepas tu aku jumpe org yg bertugas..mcm mane aku tau yg org tu yg bertugas???sbb dia paki matrik kad...itulah gunanye matrik kad ye anak2...hahah2..kemudian aku register...register nye kejap je..kemudian terus buat ujian dalam bilik berkomputer...

ckp pasl ujian nie....mostly aku dpt panduan yg byk dari blog nie:-

http://farhanlayali2nd.blogspot.com/2012/08/mybrainsc-scholarship.html

mostly soaln die yg kt depan2 tu cume kene fikir ikut IQ kite..mcm susun bentuk.teka betuk yg sesuai...lebih kurg mcm tu la..tp overall ok la kot...heeheh...then soalan yg kite kene hafal no die the tulis balik....tp soalan yg aku x suke bile melibatkan pengetahuan am. yela mcm soalan berapakah jarak bumi dan matahari..sumpah aku memag x taw..memang la aku pernah bace tapi aku x de la hafal untuk digunakan dalam kehidupan seharian aku...tp x taw la kalau korg ade hfl kn..mmg salute la..hahah3...leps tu soaln yg aku igt psl pengetahuan am lagi psl dimanakah terletaknye Dataran Tiennam..hah2..yg nie aku jwb kt Rusia...ye la Rusia kn besar so aku bykn yang dataran nie besar saiz die yg boleh diletakkan di Rusia..hahah3...hurmmmm...soalan laen yg aku mmg lenguh tgn nak jawab adalah soalan yg die suruh terangkn psl benda...mccm kucing..kite pon kene tergkn la "seekor binatang yang berbulu, berkaki empat,bermisai ddan makan ikan" mcm tu lah lebih kurg..itu yg die bagi contoh dan seterusnye adalah yg lain..ade soaln yg aku rase best adelah soalan teka teki..ha3...mcm nie contoh soalan die..apakah benda yg ade tiga mate berwarna hijau kuning merah dan ade satu kaki??? so memndangkan aku memg pernah nampak bende nie aku jwb la lampu isyarat...ha..pandai kan...he3...hurmm..soalan lain yg aku igt adalah soalan psl persamaan..contohnye kaki-tangan..ha..macm tu la lebih kurg...then kite jwb la..merupakan sebahagian anggota tubuh badan..mcm tu la lebih kurg..

so overall..mcm tu la soalan die..bg aku...sbnrnye aku sakit kepala sbb ye la dl berjam2 duduk depn komputer nak fikir..pening kot..byk kali jugak la aku terpaksa buat regangan otot leher dn mate sbb lenguh..yg penting mase jwb soaln nie kene tenang...dan doa2 byk tawakkal pada Allah..

lps habis je jwb soalan nie..aku dgn kwn aku terpaksa tunggu satu jam lagi untuk call teksi...call ye..sbb memg kt situ kwsn yg mustahil gile nak dapt teksi..maklumla kite kn bukannye drive...so lps naik teksi then ktm..kiteorg tgk movie dkt midvalley utk release tension...heheh...konon2  tension la sgt kan..

orait tu je kot setakat nie..sekian..semoge entree kali  nie memberikan ande sedikit sebnyak gambaran tentang situasi aku mase ambil ujian IQ test nie...
AA_permataPintar.jpg (1229×922)mcm nie la lebey kurg nak menunjukkan bahawe susahnye nk dapt teksi kt cnie...huhu:(...nampak susah ke..mungkin korg rase takk..hah2..nie la gambar yg x berkaitan aku rase...

24 comments:

  1. Replies
    1. xdelah susah sgt. saya bru year 6, bwat ukm2 ni taon lps. pakai redah jek coz sume cam general knowledge je. tau2 je, lulus ke ukm3 &kem ppcs mei-jun2016. nanti akhir taon nnti saya akn dpt result jadi doakanlah ye ������

      Delete
    2. boleh bantu tak ade berpa soalan yer.....

      Delete
    3. boleh tak pm saya....fb wan khatijah plsss

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Aq jawab masa tahun lepas masatu aq form 3. Haisshh.. tak lepas siaa

    ReplyDelete
  4. Apa bentuk soalan ye ? Anak saya dpt ke ujian UKM2 . Susah tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bentuk soalan banyak dan lain lain topik , susah tu ikut kemampuan iq sendiri . Kalau anak cik cakap senang , maksudnya iq dia tinggi dan ada ‘chance’ untuk memasuki ppcs atau asasipintar

      Delete
  5. Dalam 300 lebih kalau tak silap tapi dalam setiap 10/20 soalan topik lain lain

    ReplyDelete
  6. uwu saya pun pernah lepas ukm 1 dan ukm 2 banyak kali . Pernah pergi ppcs jun 2018 dan amik ukm3 tapi tak dapat masuk kolejnya . Bila pergi permata pintar ni , memang seronok jadi untuk adik adik yang dapat ukm2 tu , buat bersungguh-sungguh tau ! Fighting ! ❤️❤️

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inshallah .. nervous plak bila baca ada 300 soalan...my girl umur 8thn . Harap2 dia dpt buat dgn baik .. thanks for ur reply zeti.

      Delete
    2. kat mana boleh dapat UKM2 contoh soalan?

      Delete
  7. Kita pula yg seram n nervous bila baca ada 300 soalan.. Anak kak baru 9th.. Semoga dia dpt buat dengan baik.. Anak kak dpt ujian UKM2 pd 31/7 ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xsmpi 300 soalan sis. My daughter,8y katanya soalan dalam 148 soalan.mgkn soalan ikut peringkat umur. Kata anak, soalan senang ckit dari ukm1.anak saya ambil ukm2 17 Julai lepas ..semoga usaha anak sis di permudahkan .amin

      Delete
    2. Adda carlisha.. soalan mcmana yg keluar..

      Delete
    3. Soalan iq test. Sama mcm ukm 1 cuma tahap kesukaran yg tinggi

      Delete
  8. Salam, minta pencerahan sikit bagi yang dapat membantu... maknanya bentuk soalan bukan 100% subjek2 yg spt Math, BM, BI, etc. more like sense based questions la yea... sbb tengok dari soalan part1 tu more like logic dan ketajaman mata.

    ReplyDelete
  9. wassalam.. Its more to IQ test sis. saya rasa soalan bagi setiap peringkat berumur berbeza. anak saya 8thn, kebanyakkan soalan lbh pada kefahaman which is bagi gmbr dan apa yg dia faham abt objek dlm gmbr. ada soalan pilih gmbr utk lengkapkan gmbr soalan. tak da soalan Maths.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis,ank sy pn dpt utk ukm2 25.7.19 ni..sy yg migraine..hahaha..ank sis last year result mcm mane sis?? This year try lg x?? Ank kita sebaya. 9yrs tahun ni..

      Delete
    2. Anak saya baru ambil ukm 2 hari ini buat kali ke 2. Alhamdullilah rezeki. Last year smpi stage ukm2,harap2 thn dpt ke stage seterusnya .. xpayah stress sis. Soalan lbh kurang sama dgn ukm1 tp tahap kesukaran yg lbh tinggi. Anak kata ada 200 soalan .ada soalan gmbr yg kene di match kann.. lepas tu soalan penguasaan bahasa mcm maksud johan,corot dll. Ada jmp kluar nombor roman.

      Delete
  10. wassalam.. Its more to IQ test sis. saya rasa soalan bagi setiap peringkat berumur berbeza. anak saya 8thn, kebanyakkan soalan lbh pada kefahaman which is bagi gmbr dan apa yg dia faham abt objek dlm gmbr. ada soalan pilih gmbr utk lengkapkan gmbr soalan. tak da soalan Maths.

    ReplyDelete
  11. Replies
    1. Waa anak puan dapat tawaran ukm2 ya ...tahniah
      Soalan dia sama macam ukm1, rase macam xder bi tapi
      Lebih baik buat persiapan supaya xla risau sangat kan

      Delete
  12. Soalan dia berkaitan apa ye,, ank sya 9 thun trpilih utk ujian ukm2?

    ReplyDelete