Sunday, August 24, 2014

Chongo bars-Mudah dan sedap!!!!

Assalamualaikum wbt..

Heheh..entry kali nie saya pmenyentuh mengenai chongo bars yang baru saya buat dua hari yang lepas. Sebenarnya bukan saya tak nak sebut mengenai mybrainsc lagi tapi ingin berehat dari tajuktu sekejap..heh..bakunye..ok.dipendekkan cerita saya telh mencuba untuk buat chongo bars..maklumlah x pernah rase..buat mereka yang x tahu chongo bars nie adalah sejenis kek yang rasanya macam biskut coklat cip..kek nie x de la gebu..tapi sedap sbb ade kacang coklat cip..buat penggemar kacang macam saya kek nie memang sedap terutama sekali kalau taruk macam2 jenis kacang...

Resepi chongo bars nie saya ambil dari blog Dik An's ...dan anda jangan risau sebab nak buat chongo bars nie senang sangt..pendek kata kalau yang x pernah masuk dapur pun boleh buat sebab kita main taru je ape yang patut then mix..

Then ape tunggu lagi...here we goo

Resipi chongo bars

150gm mentega (kalau malas nak timbang ambik je separuh dari butter tu)
315gm tepung gandum
1/2 sudu kecil garam
320 gram gula perang( bagi saya anda boleh kurangkan kalau x suka manis sangat)
2 sudu kecil baking soda
3 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla
250 gram cip coklat
250 gram badam hiris
250gram walnut
50 gram badam

Cara-cara.
1.pukul mentega & gula perang sampai sebati. (X perlu sampai kembang sebab chongo bars nie x perlukan kegebuan).
2. Masukkan telur dan sebati kan.
3. Masukkan esen vanilla dan gaul.
4. Dalam bekas lain gaulkan tepung, cip coklat, badam, walnut, baking soda dan garam. ( tujuan untuk gaulkan cip coklat, kacang bersama dengan tepung adalah supaya cip coklat x jatuh ke dasar mase bakar nanti).
5. Campurkan bahan mentega tadi dengan bahan kering(tepung dan coklat cip). Gaul sebati.
6. Masukkan ke dalam dulang pembakar.(pastikan dulang telah disapu mentega). Ratakan.
7. Bakar selama 30-40 minit suhu 160-190. (Saya bakar 30 minit suhu160  then 10 minit suhu 180).

Tada!!!!


sebelum dibakar-jangan habiskan coklat cip dengan badam hiris.tabur di atas adunan sebelum dibakar.barulah nampak menarik sikit..

selepas dibakar. saya tak sabar betul.lepas bakar terus potong sepatutnye tunggu sejuk dulu. dan pastikan guna pisau yang tajam supaya potongan nampak cantik sikit.

itu je untuk entry kali ini.terima kasi.let's all pray for the world peace and Gaza.

JARI KAKI PUNYE TAIP.
























No comments:

Post a Comment